mandag 20. juni 2011

Oversikt over dagsbehov ved trening

Det var flere som gjerne ville se mitt program som jeg fikk av min personlige trener. Det er ikke noe kostplan eller treningsoversikt, men forslag for dagsbehovet når man er i aktivitet. Jeg holder meg ikke nøyaktig til planen, tidspunktene varierer, og noen ganger skriker kroppen etter mer mat enn nevnt- og det tar jeg i slike tilfeller. Ikke nekt kroppen den maten den trenger. For de som lurer er jeg fortsatt i en fase med noen kilo vektøkning, og jeg tar to-tre næringsdrikker om dagen i tillegg. Trening ble tidligere asosiert med vektnedgang i mitt hode, men vektøkning er fint mulig. Det gjelder å passe på å få i seg nok næring, mer enn man forbruker. Dessuten- muskler veier mer enn fett, er ikke det en motivasjon i seg selv? Muskler er det nye tynn, har jeg ikke lest det noe sted..? (Anyhow, min grunn til treningen er at jeg føler meg fysisk mye bedre, selv etter bare noen dager)

  • Mat: Det er viktig å få i seg nok mat (energi, brennstoff!) fordelt over hele dagen, så man orker mer
  • Trening: Ved styrketrening skal man ikke trene samme muskelgruppe før det er gått ca. 48 timer. Man kan trene kondisjon etter styrketrening eller dager i mellom styrketrening. Anbefaler å ikke trene kondisjon hver dag.
Forslag dagsbehov:
  • Anbefaler å spise 4-6 måltider per dag.
  • Bør spise (karbohydrater) 1-2 timer før trening, f.eks. noe grovt og en frukt.
  • Bør spise (proteiner med karbohydrater) etter trening. 
Karbohydrater, 40-60 % 
- Korn, ris, pasta, frukt, grønnsaker osv. 
Proteiner, 20-30 % 
- Fisk, egg, kjøtt osv.
Fett, 10-20 %
- Nøtter, olje osv.

Eksempel "plan for dagen":
  1. 08.00, står opp, drikke
  2. 08.15, frokost, kornblanding/brød
  3. 10.00, mellommåltid, frukt, grønnsaker, sandwich
  4. 11.00, TRENE
  5. 12.30, etter trening, protein-karbo (drikke, mat)
  6. 14.00, Lunsj, tunfisk/kylling salat (rimelig mye!)
  7. 16.00, mellommåltid, frukt, grønnsaker, sandwich
  8. 18.00, middag, kjøtt/fisk/kylling, grønnsaker, potet/ris/pasta
  9. Kveldsmat, frukt-grønnsaker 

2 kommentarer:

  1. Supert!

    Det var også veldig fint å lese at du gir kroppen mere mat hvis den fortsatt er sulten. Ser ut som du er på et veldig riktig spor nå Anne, stolt av deg<3

    SvarSlett
  2. Takker! Det føles veldig bra når ting er litt på spor igjen. Husk at det absolutt er mulig for deg også <3 Ting tar bare tid. Alle i sitt eget tempo ;-)

    SvarSlett