mandag 20. juni 2011

Pilates og matlyst

Pilates var fantastisk! Det passer for alle, og kjennes utrolig deilig når man har klart å pushe seg selv litt ekstra. Alle på sitt eget nivå, i sitt eget tempo. Må innrømme jeg kjenner det i både ryggen og magen nå, men det er jo det som er meningen- " Jo mer man skjelver under en øvelse, jo mer trener man de små muskelgrupper". Snakket litt med treneren i etterkant av timen, siden jeg har slitt en god del mer ryggplager, og hun fortalte at Pilates er en veldig fin måte å styrke ryggen på. Man får en mye bedre holdning etter hvert. ANBEFALES!

Med trening kommer sulten, og til lunsj har jeg tunfisksalat med nøtter på dagens program. Det som er så fint med å starte opp med en personlig trener, er at jeg ikke bare fikk eget treningsopplegg, men også tips når det kommer til maten. Sånn har jeg lært hvor mye og ofte jeg må spise når jeg trener, og hva jeg skal spise når. Det er for eksempel viktig å få i seg en del proteiner etter treningen dersom man ønsker å styrke musklene, men karbohydrater og fett er like viktige i et sunt kosthold. Altså jenter, ikke kvitt deg med fett i maten- alt er nødvendig, så lenge du spiser variert og med måte. 
Dagens kloke ord fra Anne, her

Om du vil se programmet mitt (kosthold og trening) legger jeg den gjerne ut på bloggen. Bare å spørre :-)

Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat!



Har blitt litt hekta på Tropicana  juice også, he he..

7 kommentarer:

  1. kjekt å lese!! :)
    Legg GJERNE ut programmet ditt!

    SvarSlett
  2. pilates er utrolig bra trening. Tror det er mange som sliter/har slitt med sf som kan finne både yoga og pilates som passende treningsformer. For mange kan jo for intensiv jogging blir litt for konkurransepreget.

    Og ja, trening ordner appetitten :) Når jeg trener bra, kjenner jeg at det er lettere å velge riktig mat, et mer balansert måltid.

    Utrolig fin bloggen din har blitt nå! Litt forandring fryder :)

    SvarSlett
  3. JA, legg ut programmet ditt! :)

    pilates er fantastisk! Da jeg var innlagt så var det min redning. Fysioterapeuten der hadde en gruppe der hvor vi trente pilates. Det reddet meg da angsten var som verst. For du kan nemlig ikke få til øvelsene om du ikke bruker rett pusteteknikk.
    Nå i hverdagen så bruker jeg slike pusteøvelser når jeg kjenner angsten kommer, og det hjelper faktisk.
    Jeg avslutter alltid en treningsøkt med pilates for å kunne puste skikkelig ut. Jeg har ikke mange øvelser, men de holder for meg.

    Bon apetit! :D

    SvarSlett
  4. herlig at du har funnet et opplegg som passer deg! gjerne legg ut lista di, jeg begynner å bli litt matlei av kostlista mi- så er SÅ åpen for innblikk i andre oppskrifter

    SvarSlett
  5. KEA: Det er ikke direkte en kostliste ;-) Mer en oversikt over hvordan du kan fylle dagen, og hva slags type mat du helst skal spise med hensyn til trening. Om du lurer på oppskrifter og forslag til måltider er ikke det noe problem heller da, jeg har mange gamle kostplaner og oppskrifter på matretter jeg liker å bruke (også da jeg var sykere)

    Heltinne: Ja, pusteteknikken spesielt er veldig, veldig bra å lære seg. Jeg har slitt masse med angst selv, og puste på riktig måte er fortsatt problematisk nokså ofte. Blir bra å lære seg¨å puste riktig- hihi.

    SvarSlett
  6. Pilates er herlig! Jeg blir skikkelig inspirert til å begynne så smått med det igjen når jeg leser her:) Har riktignok en treningsdvd, men.. Er bedre på et treningssenter hvor det er en instruktør og litt større plass å bevege seg på:p

    Maten din ser kjempe god ut! Jeg har veldig lyst til at du legger ut litt oppskrifter og sånt:D

    SvarSlett
  7. Valiumsvalsen: Takk :) Legger gjerne ut flere oppskrifter her.
    Pilates er fint, ja. Dessuten ikke så dumt for de som har slitet med sf heller, eller sliter enda for den skyld, men alt med måte så klart. Dvd er jo ikke så verst heller. Har prøvd litt sånt med en treningsball- mye lettere å være motivert med dvd enn det er uten synes jeg. Får litt "instruktør" følelse av det, selv om man gjør det hjemme.

    SvarSlett