søndag 3. juli 2011

2- Håp. Hva gir meg håp?

Håp på et bedre liv, et friskere liv, håp på en bedre hverdag og håpet om framtiden. Håp er et viktig ord, men hva betyr det egentlig?
Ordboka svarer:
Håp er troen på et positivt resultat eller en positiv utgang relatert til hendelser eller omstendigheter i ens liv. Håp innebærer også en viss mengde fortvilelse, savn, ønsking, lidelse eller utholdenhet – dvs., det å tro at et bedre eller positivt resultat er mulig selv når det er bevis for det motsatte.
For min del er det motsatte bevist, og jeg tror at håpet på at jeg kunne få det bedre, gjorde det lettere å kjempe min kamp mot spiseforstyrrelsen.
Håpet ville vært en hverdag som frisk, fri fra anorektiske tvangstanker/handlinger. Fortvilelse over å ikke kunne leve et normalt liv som 18 eller 19-årig jente. Savnet etter å kunne gå på skole, etter den manglende konsentrasjonen og interessen for kunnskap eller hobbier. Ønskingen om å være en smilende jente i sin beste alder- tynn og pen, og helst med karakter 6 i alle skolefag. Ønsket om å være en perfeksjonist, selve perfeksjonen. Lidelsen som alle skyhøye egne forventninger innebærer, i form av fysisk og psykisk smerte. Utholdenheten jeg hadde for å oppnå mine mål og forventninger.
Håpet som gjemte seg innerst inne. Det å være frisk, heller uperfekt og lubben enn sykelig tynn og syk.
Det var håpet som styrket meg i kampen, og det håpet er her enda. Håpet om å en dag være fri fra vonde tanker rundt kropp og mat. Det er HÅPET som gir krefter og motivasjon til å kjempe kampen som absolutt er verdt å kjempe.
Så dere andre der ute-
HÅP, håp for alt det er verdt.

3 kommentarer:

  1. Kunne ikke forklart mine egne følelser bedre selv.. Ufattelig bra beskrevet. Det evige jaget etter ubetinget perfeksjon...
    hold på håpet ditt for alt det er verdt! <3 det kommer du langt med. Du vinner denne kampen - det er jeg sikker på. klem

    SvarSlett
  2. Det viktigste er å ikke miste håpet. En dag er du helt frisk vesla :)

    <3

    SvarSlett
  3. Nadia: Ja, den perfeksjonen er ikke enkel, den er i veien for veldig mye. Tror likevel at det er noe positivt med det, bare man kan begrense sin egen perfeksjon til det at man gjerne vil gjøre det man gjør feilfritt, sånn at man faktisk får bra resultater, men uten at du blir helt oppgitt eller kanskje glemmer hele greia om det ikke blir 100% perfekt. If you understand.. Litt klumpsete forklart ;-) Stå på!

    Laipai: Søting. Det samme gjelder deg, ha troen på det :)

    SvarSlett