torsdag 7. juli 2011

8- Hva har gjort meg sterk?

Kan jeg trekke noe positivt ut av mine erfaringer? Hva har jeg lært?Dette her kunne jeg skrevet en bok om.
Til å begynne med: Jo mer du kjemper, jo sterkere blir du. Enkelt og greit. En kamp går sjelden forbi deg uten at du faller, og for å kjempe videre gjelder det å reise seg opp igjen. Utholdenhet og viljestyrke er to av mine nøkkelord- uten en av de hadde jeg vært hjelpesløs i min indre fight. Jeg tror at nettopp fallene er de som har bidratt til å gjøre meg sterkere. Man lærer å av feile. Det gjelder bare å ikke la det stoppe deg.
Det er vanskelig å snakke om det positive ved å ha vært så langt nede, men svaret er ja- jeg tror definitivt at sykdommen har kommet med noe positivt i alt det negative. Sånn tror jeg for eksempel at jeg aldri hadde klart å reflektere så pass mye over fortiden uten min lille livserfaring med en alvorlig anoreksi. En tøff behandling som jeg, og mange andre, har vært gjennom gir livserfaring og innsikt. Akkuratt den delen er jeg veldig takknemlig for at jeg har fått med meg, tross alt det vonde man går gjennom.
Det jeg har lært er altså masse. Masse om meg selv, og masse om menneskene rundt meg. Man får rett og slett en slags terskel for å forstå hvordan andre har det, siden man selv har gått gjennom så mye. Du møter så mange forskjellige mennesker i en prosess som å bli frisk fra en psykisk eller fysisk sykdom- Du kan forstå andre bedre når du klarer å forstå deg selv. Det høres kanskje rart ut, men når du selv har vært gjennom lignende, så skjønner du kanskje hva jeg snakker om.

Det viktigste jeg har lært, er å forstå og reflektere over situasjoner.

Dessuten har jeg lært at dette er kroppen jeg må leve med,
og jeg lærer fortsatt å venne meg til at jeg må like min kropp som den er.

1 kommentar:

  1. Dette er helt klart noe de fleste som har jobbet seg gjennom en sykdom kjenner igjen.

    Tøffa :)

    SvarSlett