mandag 11. juli 2011

9- Hva hindrer meg?

Dette misliker jeg.

Jeg misliker å måtte innse at jeg fortsatt har en del å jobbe med.
Jeg misliker å tolke mine følelser som fortsatt ikke klarer å gi 110 prosent for å bli helt frisk. Jeg misliker at anorektiske tanker blir sterkere når jeg føler meg fysisk dårlig.
Jeg misliker at jeg fortsatt har dager der en psykisk kvalme vil få meg til å spise litt mindre.
Jeg misliker kroppslige opplevelser generellt.
Jeg misliker  anorektiske tanker som gjemmer seg i det dype mørket,
og handlinger som noen gang følger etter.
Det er så mangt som kan sette hinder på denne lange veien.
Det er slike hindre som gjør veien så endeløs, forferdelig tung og lang. En stor hinderløype av følelser og tanker. Hindre som kommer innenfra, ofte ubevist. Et tre av kroppsfornemmelser som ligger over veien, eller en bratt oppoverbakke av anorektiske tanker. En natt full av vonde drømmer, fordi hjernen bearbeider det som skjer på dagen. En elv du må krysse over en ødelagt bro. Finne byggesteiner som passer.
Jeg leter konstant etter byggesteiner.
Etter en måte å få alt til å passe, fungere.

Det som hindrer meg er vanskelige ting som krysser min vei. Om man går ett år tilbake i tid var det mye lettere å la slike ting stoppe meg i tilfriskningsprosesses. Jeg hadde ikke kreftene til å kjempe mot alt. Men nå har jeg heldigvis kommet så langt at hinderløypa er lettere å gjennomføre enn tidligere. Hindrene er der enda, og jeg har lite tro på at de er forsvunnet i morgen eller om en uke, men maten har gitt meg krefter.
Jeg har nok krefter til å gå gjennom hele løypen.
Jeg har nok krefter til å reise meg igjen når jeg snubler.
Jeg har nok krefter til å ikke la hindrene ødelegge for meg på veien.

Det LIKER jeg.

3 kommentarer:

  1. Det liker jeg også!!Kjempemotiverende lesning, Anne.
    Jeg skal ta med meg dine ord videre i min kamp.
    Du er en herlig og inspirerende person, og jeg gleder meg til å se deg igjen, forhåpentligvis i dag! <3

    Har du mulighet til å treffe meg i kveldinga i dag?
    Båten går ikke før halv to, så jeg er ikke fremme i Haugesund før i tre-tiden eller noe, skjønner du.

    Glad i deg <3

    SvarSlett
  2. Åh, ja så klart :) Thore skal være hos en kompis i dag og i morgen, så vi har all tid vi ønsker! Har du middagsplaner? Spiser du hos dine besteforeldre eller har du ingen avtaler enda? Du må gjerne komme hit, så kan vi lage og spise middag sammen om du har lyst ;-)

    Klem <3<3

    SvarSlett
  3. Man blir frustrert over at det er så mange faktorer som er med på å motarbeide det man gjør,men nå er DU den sterkeste parten Anne,du har mage verktøy å bruke nå,så du knekker all motstand som kommer.

    <3

    SvarSlett