torsdag 7. juli 2011

Å få nok næring i seg som vegetarianer

Jeg har egentlig aldri vært spesielt glad i å spise kjøtt. For det første elsker jeg dyr, men det er i grunn ikke derfor jeg misliker kjøttprodukter. Bioindustrien er ikke noe favoritt derimot. Jeg kan ikke kalle meg for en vegatarianer, jeg spiser kjøtt når jeg må, og fisk har jeg i kostholdet mitt også. Når jeg er hjemme hos min familie spiser jeg kjøtt, men når jeg står for valget selv, velger jeg heller noe annet.
Kjøtt er ikke noe av det billigste, men jeg fant fort ut at vegetarvenlige produkter er nokså dyre, kanskje det koster enda mer om man vil gjøre det riktig.
For, hvordan spiser man riktig som vegetarianer? Hva skal til for å få i seg de nødvendige næringsstoffene? Jeg har googlet en god del før jeg så smått begynte å bytte ut mitt stykke kjøtt til middagen eller som pålegg.
En liste over NOEN produkter som kan erstatte kjøtt:-Egg
-Ost*
- Erter, bønner, linser osv.
- Nøtter ++
- Sojabønner m.m.

* Ost inneholder mange sunne næringsstofffer men lite jern,
så ost alene er ingen fullverdig kjøtterstatter
.
Jern:For å få i deg nok jern må du være litt oppmerksom. Jern du finner i soya-produkter er av type som har vanskeligere (enn kjøtt) for å bli tatt opp av kroppen din. Noe som gjør det lettere er å få i deg nok C-vitaminer, f.eks. ved å drikke et glass juice til middagen. Jern finner man også mye i grønnsaker, fullkornsbrød eller tørkede frukter som aprikos, rosiner m.m. Husk at du blir slapp og sliten når du får i deg for lite jern!
B-vitaminer:Dette finner du for det meste i meieri- og fullkornprodukter. Vitamin B12 finnes dessverre bare i animalske produkter, så som vegetarianer er det viktig å få i seg nok meieriprodukter, egg og ost. Er du veganer (spiser ingen animalske produkter) må du altså skaffe deg kosttilskudd!
Proteiner: Kroppens byggesteiner. Som vegetarianer burde man få i seg 1,2- 1,3 ganger så mye proteiner som kjøttetere, siden du får i deg mindre av den andre viktige, animalske, næringen.
Hvor mye må du da spise?Som erstatter for 100g kjøtt kan du f.eks. spise
2 egg, 40 gr nøtter, eller 75 gr kikerter, bønner m.m.

I tillegg finnes det ferdige kjøtterstattere som Tofu, men jeg synes det er vanskelig å finne i butikken. Når jeg her om dagen spurte noen som jobber på Meny om de solgte Tofu, kunne de ikke svare meg.

-Hva leter du etter, sa du?
-Jo, har dere noe vegetarmat, kjøtterstattere eller noe?
-Hæh..?
Informasjonen har ikke mer enn 1 kilde, så om du oppdager feil..
Vennligst la meg få høre det, så kan jeg fikse det!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar