mandag 11. juli 2011

Sammenheng mellom det ytre og indre

To ting som henger tett sammen er som mange sikkert er enig i, det ytre og indre. Utseendet har en (i mine øyne alt for stor) betydning for om du føler deg vell med deg selv. Når man føler seg slapp og sliten, syk eller rett og slett ikke i humør til noe, så er det store sjangser for at det syns på utseendet. Hvertfall for min del.
Det er en påkjenning, mest for psyken. Når jeg synes at jeg ikke ser bra ut, og hodet bekrefter det, er det lett å gjøre en enda mindre innsats for å gjøre noe med det. Omvend gjelder det samme. Med tanke på min “sykdomshistorie” har jeg ikke så mye bruk for å føle misnøye over dårlige hårdager- eller eksemen som stadig dukker opp i ansiktet mitt.
I dag føler jeg meg ganske så forferdelig. Stygg. Det er ikke kroppen som er selve problemet- nei, jeg takler denne vekten fortsatt bedre enn jeg har klart å akseptere den før i tiden, men eksem i ansiktet er virkelig ikke noe pent syn, og kløen er heller ikke til å holde ut.

Håret mitt er også et kapittel for seg selv.. Fargen har falmet, det har blitt uten noe form for glans, det jeg før hadde så mye av(!), og panneluggen er så lang at det henger over nesetippen når jeg ikke tar det bakover i en spenne. På tide å gjøre noe med det snart!

Når håret, og dermed ansiktet, ser bra ut, føler jeg meg mye bedre. Overfladisk som det er, så spiller det dessverre en stor rolle at jeg mener jeg ser bra ut. Siden jeg ikke har så veldig gode klippe- og fargeferdigheter, har jeg kjøpt en liten hårkur slik at håret i hvertfall kan se litt livligere ut, hvert fall så lenge jeg ikke har tatt noe tur til frisøren (takkkkkkerr for gratis frisørtime hos T. sin mor!!!).

Alt for å ikke ville gjemme seg under dyna hele dagen. Selv om det er nettopp DET som frister mest når en bad hair-day dukker opp i starten av uka…


Kanskje man heller skal fokusere på det som er positivt? Det man er FORNØYD med? Det er så lett å la det negative overskygge det som er bra i hverdagen. En liten tips fra meg er å skrive ned minst 1 ting hver dag som du liker ved deg selv, om det så er kroppslig eller noe med personligheten din. Tror du ikke du man blir i mye bedre humør av det…?
I dag liker jeg…..
at kroppen min faktisk ser bra ut i dagens klær: Hurra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar