lørdag 26. november 2011

Jeg har aldri lovet..

“Hør her. Jeg lovet deg aldri en rosenhage. Jeg lovet deg aldri full rettferdighet… og jeg har aldri lovet deg fred eller lykke. Det eneste jeg kan tilby er hjelp så du skal bli fri til å kjempe for disse tingene. Den eneste virkeligheten jeg kan tilby er utfordringen, og det å være frisk er å ta imot den eller ikke, alt etter hva du er i stand til. Jeg lover deg aldri løgner, og en fullkommen rosenhageverden er en løgn… og dessuten kjedelig!”
Utdrag fra Hanna Green’s bok Jeg lovet deg aldri en rosenhage
Jeg har ikke kommet halvveis i boka enda, men jeg elsker hver eneste setning. Det er så mye sannhet i ordene, på godt og på vondt. Jeg elsker måten forfatteren går inn i hovedpersonens syke og friske tanker, og hvordan hun lar meg oppleve verden sett gjennom hovedpersonens øyne.
Når man som syk endelig er villig til å ta imot hjelp, er det dèt man kan få. Intet mer eller mindre. Man kan få støtte og tips, men ingen andre enn deg selv har muligheten til å ta vekk problemet. Man må ønske å bli frisk, og jobbe veldig veldig hardt for å få livet tilbake. Det er ikke enkelt, livet er ingen dans på roser. Heller dens stilker, rosens spisse, smertefulle stilker. Jeg har aldri blitt lovet en rosenhage.. Men husk at all smerten er verdt det. En rosenhage kan du få, men bare om du jobber for det!

3 kommentarer:

  1. Du er så flink til å skrive! :)
    Og du er en inspirasjon! Håper du får en fin jul, så sees vi på nyåret:) hilsen Ingvild, IKS.

    SvarSlett
  2. Takk!! Jeg trengte dette idag! Det er søren meg en tøff kamp vi kjemper.

    SvarSlett
  3. Det er det, Merete Isabell. Men vi fikser dette, sant? ;-)

    SvarSlett