søndag 20. november 2011

Psykiatrien

Særemne i norskfaget. Temaet mitt.
Er det så lurt da? Ja, det synes jeg. Dette er et tema som snakker til meg, som rører meg til hjerteroten, får fram tårer og kanskje et glis rundt munnen av den gjenkjente galgenhumoren forfatteren får med seg på papir.
Jeg har valgt tre bøker:
- Jeg lovet deg aldri en rosenhage
- De gales hus
- 23 salen

Førstnevnte har jeg begynt med. Jeg ble revet med fra første kapittel og klarer overraskende bra å holde konsentrasjonen når jeg først setter meg ned med boka. Konsentrasjon og tålmodighet til å finne fram min indre lesehest har vært nokså ikke-eksisterende i en del år. Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har forsøkt å sette meg ned med en god bok, for å så gi opp drømmeverden etter noen få sider. Men denne gangen tenker jeg at det skal gå bra. Jeg har uansett ikke noe valg, sånn egentlig. Det er jo lekser, jo!
Det dukker opp mange tanker og følelser under lesinga. Tanker som får meg til å reflektere. Rundt psykiatrien, psykiske problemer, og.. det ukjente.

5 kommentarer:

  1. Åh, genialt valg! Skulle nesten ønske jeg tenkte på det ifor.

    Jeg hadde om Knut Nærum og Anne-Kat Hærland, og hvilke virkemidler de brukte for å få frem sine meninger og budskap. Jeg endte med å måtte fjærne Knut Nærum fordi han er umulig å analysere og alt som kom opp når jeg søkte på "Knut Nærum særemne" på google var "Ikke velg Knut Nærum som særemne" -.- Lol...

    Jeg har aldri hørt om den nederste boken, men da har jeg en tips om hva jeg må lese en gang :) Takk.

    Lykke til! Jeg tror du kommer til å gjøre det kjempebra! ;) Skal du ha muntlig eller skriftlig?

    SvarSlett
  2. Cool. Jeg har lest de to første bøkene, de er bra. Good luck.

    <3

    SvarSlett
  3. Spennende tema ja, og sikkert veldig interessant å jobbe med.

    "De gales hus" er genial!!

    SvarSlett
  4. Så spennende! :) dette med psykiatri og psyke er jo noe du absolutt kan, noe du vet, så jeg synes det er fint du valgte å ha om det, dersom det ikke gjør deg sykere i den grad av at det blir for mye rett og slett. :-) Har stor tro på deg jeg! :-) Klem til deg fra meg!!

    SvarSlett
  5. Lykke til! Det er et utrolig intressant emne du har valgt og det virker jo som om du har et godt utgangspunkt.

    De gales hus er faktisk favorittboka mi. Fantastisk bra, men veldig svart.

    Keep on fighting! :)

    SvarSlett