lørdag 7. januar 2012

Flashback

Så å si hele livet mitt er lagret i et stort arkiv. En skoeske og to tykke permer, for å være nøyaktig. I tillegg til dagbøker som har blitt fylt med både det ene og det andre av sinte og glade ord, har jeg en haug med notater, oversikt. Lister over hva jeg har gjort og må gjøre, daglige oversikt over vekt, inntak av kalorier, fett, karbohydrater med mere. Ryddelister, vaskelister, treningsoversikt, handlelister, kaloritabeller(…) Lista er lang. Veldig lang.
Hvorfor jeg nevner dette? I går ble det snakk om kostplaner, gamle og de litt nyere. Om jeg kanskje kunne ta med meg noen til neste time hos psykologen. Tingen er bare at mine kostplaner ligger samlet med andre notater. Minner. For det meste vonde, som gir meg den gamle, ubehagelige følelsen av hvordan mange år av mitt tyveårige liv har vært. Minner jeg fortsatt bærer med meg i hverdagen, men også fortrengte minner og følelser. Alt som har sunket ned, som når jeg begynner å grave i arkivet kommer opp igjen, bit for bit. I grunn ganske interessant å se utviklingen, men først og fremst ganske vondt. Og litt skremmende. Det å se hvor syk jeg faktisk har vært, og det at jeg (til tider) i det hele tatt tør å lengte tilbake til denne forferdelige tvangsstrukturen..
Jeg lurer på når jeg klarer å gi slipp på alle minner, og kan lage plass til å skape meg nye. Når skal jeg klare å brenne alle papirer? Denne nakne sannheten om fortiden.
 

3 kommentarer:

  1. Jeg synes også det er vondt å se tilbake iblant. Eller å høre musikk jeg hørte på en vond tid og slikt. Selv om det ikke betyr at man går tilbake dit man var, for det gjør vi jo ikke(heldigvis!). Det bare føles slik, og det er skremmende.

    Klem

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant. Det med sangene kjenner jeg også mye på! Spesielt sangene fra da jeg holdt på å utvikle denne alvorlige spiseforstyrrelsen, men da ingen visste om det enda. Det er skikkelig sterkt å høre på nå..

    Unngår sangene, faktisk.

    SvarSlett
  3. hvordan ser kostplanene dine ut da? Trenger noen tips til hva som er normalt å spise..

    SvarSlett