torsdag 2. februar 2012

"I just want to be perfect"

Det er lett å gå i denne fellen-
PERFECTION
Hva vil det egentlig si, å være perfekt?


---------------------------------------------------------------------------------------

Alle vil selvfølgelig gjøre en god jobb. Men kan det bli for bra?


– Perfeksjonisme er en forestilling om at alt du gjør må være perfekt. Det innebærer å presse seg selv hardt, alltid gjøre sitt ytterste og kreve det beste av seg selv og andre, forteller Elizabeth Gummesson, forfatter av boka “Du er god nok – fri deg fra perfeksjonismen”. Men bak ligger også frykten for å gjøre feil, for ikke å bli akseptert, og fokus ligger på prestasjonen.
Perfeksjonismen i vel utført arbeid kan ha negative konsekvenser for relasjoner på arbeidsplassen, på arbeidet og ikke minst egen helse: – Urealistisk press er uheldig, i alle fall det meste av det. Skyhøye mål, uuttalte forventninger og en tøff holdning skaper ikke særlig godt arbeidsmiljø. Magesår, hodepine, muskelspenninger og andre fysiske symptomer kommer ofte snikende. Det er ikke galt å strekke seg mot nye mål, være flink til noe eller mestre vanskelige oppgaver, men det blir lettere og morsommere hvis man deler det opp i mindre mål.
Når du ser noen stille høye krav til seg selv og/ eller andre, som ikke kan delegere en oppgave uten å stadig kontrollere hvordan arbeidet utføres – da har du sannsynligvis med en perfeksjonist å gjøre. Feil aksepteres ikke, de ber aldri om hjelp og tar heller ikke imot hjelp. De ser det meste i svart og hvitt, det finnes få nyanser.
Kreativitet og fleksibilitet er to ønskede egenskaper hos en medarbeider, at man tenker nytt og annerledes. Dette er vrient for en perfeksjonist. – Dessuten kan det være vanskelig å samarbeide med kolleger som aldri blir fornøyd, som stadig ser feil og som man uansett aldri kan måle seg med. Vedkommende gjør jo alt så mye bedre. Det kan være lurt å lære seg noe om hvordan de tenker og fungerer. Det gir deg økt forståelse for perfeksjonistens oppførsel, og gjør det lettere å møte vedkommende, anbefaler Gummesson. Deretter må man sette grenser for hvordan perfeksjonistens atferd skal få påvirke deg selv og andre.
Adecco.no
-------------------------------------------------------------------------------------

Mange av oss som sliter med en eller annen form for spiseforstyrrelse har et stort ønske om å være perfekt. Jeg er en av mange som sliter med å ville oppnå det umulige. Bli best i alt. Være en god venninne. Gjøre det bra på skole, og helst med bare 6ere i alle fag. Bli super flink i ballett. Klare å gjøre tusen ting på en gang. Ha huset skinnende rent og ryddig til en hver tid. Være tynnest. Flinkest. Best.  PERFEKT. Et umulig ønske som legger stor press på meg i hverdagen. Her gjelder det å ikke være så utrolig redd for å feile en gang i tiden. Alle gjør feil.
Jeg jobber med saken.
Perfeksjonen er som nevnt ingen ting annet enn et stort hinder i hverdagen.
Man blir rett og slett sliten av sine egne, skyhøye krav.
Gi slipp, frøken!

2 kommentarer:

  1. Jeg lurer stadig oftere på om jeg har en handikappet selvinnsikt... Selv har jeg ofte syntes jeg har vært en av skolens verste latsabber, men mamma kalte meg alltid perfeksjonist (trodde jeg skulle få 3 på norsk muntlig eksamen på VG3, fikk 6...). Og jeg tror stadig vekk at jeg ikke er for mye perfeksjonist, likevel kjenner jeg meg igjen i tekster som denne du la ut her.
    Hehe. Jeg kan ikke komme på besøk i dag, skal på jobb da, men håper vi ses snart likevel <3

    SvarSlett
  2. Jeg sliter faktisk ikke på dette punktet, jeg setter ikke skyhøye krav til meg selv. Jeg vil bare ha litt kontroll.

    <3

    SvarSlett