lørdag 11. februar 2012

Om angst og sånt

Skriveånden forlater meg litt til tider, selv om jeg har masse jeg ville sagt. Kanskje det er fordi jeg går gjennom en slitsom periode med innleggelse osv. Kanskje jeg rett og slett ikke klarer å ordsette meg. Ting kommer ikke ut i riktig rekkefølge. Ordene ligger hulterdebulter i hodet mitt. Jeg tenker uansett å prøve å skrive litt. Du får bedømme selv om det er oversiktlig og forståelig eller ei.

Angsten er èn ting. Noen som omfatter såpass mye at det er vanskelig å sette ord på det.

Angst har vært en stor del av hverdagen i de siste ukene. Angst i forskjellige former, varierende i varighet og styrke. Tidligere slet jeg forferdelig mye med sosialangst. Jeg følte jeg forsvant i folkemengder, hadde ingen kontroll. Frykten for å tabbe meg ut førte til at jeg usynliggjorde meg selv. Takk og pris, jeg er blitt kvitt denne typen. Likevel er jeg langt i fra fri fra angsten. Det jeg kjenner på mest for tiden er frykten for at noe grusomt kommer til å skje. Om det så handler om noe som kan ta livet av meg, eller noe som går ut over mine nærmeste. Det er en forferdelig følelse. Jeg gjør derfor alt for å skyve vekk denne tankegangen på dagtid. Men hjernen er jo så fordømte klok at den bearbeider tanker om natten, så i drømmene mine skjer det grusomme katastrofer. Familien blir syk, kjæresten dør og venner går fra meg. Ukontrolerbare hendelser. Ingenting jeg har i mine egne hender.

Jeg tipper det er angsten for å ikke ha kontroll over noe. Slik som jeg kan kontrolere matinntaket og vekten (i hvert fall til en viss grad). Om det hadde vært opp til meg, så hadde jeg tatt alle verdens problemer på mine skuldre. Dette er umulig, dog. Og det er nettopp det som skremmer skiten av meg. Mangel på kontroll.

Det er så omfattende, denne pokkers angsten, at jeg rett og slett ikke kan forklare det på en enkel måte. Om jeg hadde gitt meg selv tid, kunne jeg skrevet tusen sider om dette. Men nå..

Nå mangler jeg ord.



GOD MORGEN!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar