tirsdag 6. mars 2012

Home again!

Så var denne turen history. Tre hele dager i hjerte Amsterdam var ikke så verst. Har ruslet rundt i gatene, over broene og langs kanalene. Gått gjennom feil strøk da vi plutselig gikk oss vill den   første dagen, og pustet inn en tung hasj-lukt som fortalte at vi måtte komme oss vekk fra denne delen av byen. Men heldigvis, og selvsagt, så har Amsterdam også fantastiske strøk! De gamle husene med trappe-tak og svære innganger.. skjønne!


Når man er i en stor by med masse små, søte butikker med alt fra vintage og second-hand klær til store merkevarer fra Burberry,  Chanel m.m.. da må man selvfølgelig shoppe til man er blakk. Og sånn ble det. Selv har jeg ikke kjøpt så mye, faktisk, men jeg endte opp med en finfin skinnveske som ser femti år eldre ut enn meg, samt blazer og t-skjorte. Så jeg er fornøyd, ja. Meget. 


x dro meg inn i en butikk med fancy klær til alt for mye penger, men akk, det skader jo ingen å prøve noen dyre klær så lenge man ikke har penger i lommeboka uansett. Prøvde en haug med gensere og t-skjorter som ble skøvet inn under prøverommet, og ropte på x da jeg hadde noe fint på meg.. 
-xxxxx...? Hallo, xxxxxx..??
- (Butikkfyrhomse:) Sir, your wife is calling you.

Hahaha, jo altså. Mange komiske kommentarer på denne turen. Ingen som skjønte noen ting når jeg snakket norsk til x, og svarte de i butikkene på nederlandsk. 
-Hello, can I help you?
-Nee hoor, ik kijk alleen even.
-Ow, dutch? Eh, nederlands? No, what, ehm.. wat? 
Du er fra norge? Å ja, men hvordan har det seg at du snakker så bra nederlandsk da? Å, du er nederlandsk men har flyttet? Hehe, yes. Ting ble dessuten enda mer forvirrende for de stakkers innfødte når x i tillegg til norsk og engelsk begynte å bable nederlandsk til meg. 


Utenfor Madame Tussau står det alltid en haug med skumle folk. Denne fyren møtte vi på så å si hver dag. Når jeg tok bilde av han krevde han å få mine penger. Frekking. Jeg bare gikk og lekte uvitende turist som ikke kunne annet enn norsk. Jeg ikke forstå.



Maten er en annen ting. På dagtid gikk det først og fremst i junk junk og atter junk. Jeg spiste de obligatoriske "poffertjes" og french fries med en stor kladd majones. Hamstret også kjeks og annet tull, mens kveldene gikk til luxus restauranter i rolige deler av byen. Middagen i går var super. Et glass hvitvin til vegetarmat slår aldri feil. Mmm.


Som du ser var jeg litt trøtt i trynet etter reisen til Nederland. Men hva annet kan man forvente etter å ha sovet på Værnes på en hard stol i et par urolige timer? Men, det var ikke det jeg skulle si nå. Rommet, den var ganske okei. Det første som slo meg var at vi hadde badekar! Omg, glede glede glede! Det var altså det første jeg gjorde da vi ankom Herengracht: Ta et varmt bad og bli liggende til jeg hadde skrukkete bestemorhender. Deilig.


Her har vi selveste Rembrandt statuen på skrått (ikke le av mine redigerings kunnskaper, da!). Når vi først snakker kunstnere: Vi har også vært innom van Gogh-museet. Det var fint, men dumt at det ikke er lov med kamera der inne. Å komme inn i museet var verre enn å gå gjennom kontrollen på flyplassen Schiphol. Man måtte jo søren meg gjennom en slik kontroll der også. Ha, jeg ler. Men det var verdt det, for real. Det var kjempe stas å lese om hans historie, kunst og ja.. se kunsten på nært hold. Jeg liker kunsten hans, og etter å ha hørt mer om oppveksten hans ser jeg hvorfor bildene er så betydningsfulle. Han var jo gal, slik som meg. Et psykotisk vrak <3

Men nå er jeg hjemme igjen, og det trives jeg fint med.

Hello life!

3 kommentarer:

  1. Så bra at turen ble fin lille rare du!
    Hehehehe, bildene var konge, om enn litt skeive. Er det slik at hasjis strøkene i Amsterdam er farlige? vet du, nevermind, vi treffes på lørdagen lell sant? JAAAY! hurrah!

    masse klemmer

    SvarSlett
  2. Ah, konge innlegg. Fine du. <3

    SvarSlett
  3. Høres ut som en bra tur! :D alltid digg å komme seg litt ut i veerden :) Har veldig lyst til å besøke amsterdam en gang!

    SvarSlett