lørdag 21. april 2012

Stopp verden- jeg vil på igjen!






























"Stopp verden,- jeg vil av! sier vi av og til, og det har lenge slått meg som litt ulogisk. For det er jo ikke noe stort problem å hoppe av i fart. Du får selvfølgelig en hel masse blåmerker og skrubbsår, du blir forslått og fortumlet og såret, men av kommer man. Det er bare å titte litt rundt seg, så ser man beviser for det, det finnes stadig flere mennesker som har hoppet - eller falt - av en verden som snurrer stadig fortere og hvor det kreves stadig mer for å henge med på turen. Nei, det er lett nok å dette av. Det er det å komme på igjen, i fart, som er problemet, og for alt for mange fører forsøkene bare til nye problemer og sår. De får det ikke til, og de regner derfor med at det er deres evner det er noe galt med, og det er det jo ikke. Det er simpelthen veldig vanskelig å hoppe på noe som helst i stor fart uten at det går galt. Det som trengs da, er et farttøy som man kan gå på mens det står helt stille, og som så gradvis øker farten med passasjeren ombord til man har samme fart som verden og kan komme seg på uten for stor fare for liv og helse, omtrent som det systemet som brukes for å fylle flybensin på et fly i lufta. Det går an, men det krevet litt omtanke, tilrettelegging og planlegging."

-Arnhild Lauveng


1 kommentar:

  1. Jeg husker Arnhild Lauveng snakket om dette på et foredrag jeg var på. Det verste er ikke å hoppe av verden, men å hoppe på igjen... Sannelig ikke lett det der.

    SvarSlett