onsdag 16. mai 2012

16. MAI

Jeg er lite begeistret over alle drikke-oppdateringer på 70 % av mine Facebook venner. Kjenner det kribler litt i magen av nervene for dagen som er i morgen. Gjennom de sju 17. mai feiringer jeg har opplevd, har jeg bare vært ute i folkemengden den ene gangen jeg gikk i åttende klasse. Der og da bestemte jeg meg for at det skulle være den første og siste gang jeg våget meg ut i denne store folkemengden av bunader og russetog- og slik ble det.

Det at jeg ikke kan fordra store mengder med folk er èn ting. Jeg husker den dagen for sju år siden. At jeg måtte være med, fordi det var obligatorisk oppmøte med skolen. Hvordan jeg kjente en klaustrofobisk følelse, og følte meg så forferdelig utilpass der jeg gikk i olabukse, hettegenser og joggesko, blant alle de finkledde mennesker i bunad eller kjole, som viftet med norske flagg og spiste gigantiske mengder med is og pølser. Jeg forstod dessuten ikke hva alle ropte hurra for, for med min nederlandske bakgrunn og minimale språkforståelse hadde jeg ikke klart å sette meg inn i norsk historie riktig enda. Jeg husker som dagen i dag hvor sjokkert jeg var når jeg våknet fra min egen innelukkede verden av tanker og gruing, av russeskrik og lukten av alkohol. Tydelig berusede mennesker, overalt. Dagen i dag vet jeg jo så klart hva det er Norge feirer, men jeg forstår meg enda ikke på denne drikkekulturen i dette landet. Det vil jeg mest sannsynlig aldri gjøre heller. 

Jeg, som folk flest, har gjort mine forberedelser til denne dagen. Jeg har handlet inn store mengder med mat som kan lages og spises på mitt lille rom, slik at jeg slipper å sette en eneste fot ut av døra i morgen. Lånt over ti filmer på biblioteket som jeg kan se mens jeg ligger sammenkrøpet under dyna, trygt og varmt i min egen seng med kjæresten ved min side. Jeg skal boikotte denne dagen, og har til og med skrevet SOVEDAG med store bokstaver på 17. mai siden i agendaen min. Lenge leve, hurra hurra hurra...


HA EN FIN 17. MAI FEIRING, OG IKKE FORVENT MIN SYMPATI NÅR DERE LIGGER FYLLESYK I SENGA RESTEN AV UKEN ;-)


3 kommentarer:

  1. Vi er ihvertfall to som boikotter 17 mai.Det er min innedag.

    Klem:)

    SvarSlett
  2. Ser hva du mener! Håper du får en fin dag med masse filmer og kjæresten <3
    Har selv ingen planer om noen 17.mai-feiring...

    -Emma-

    SvarSlett
  3. Du er ikke den eneste som ikke forstår deg på denne såkalte drikkekulturen vår. Jeg er avholds og skjønner den ikke selv. Hvorfor drikker folk seg ubehagelig fulle hver eneste helg? Er det virkelig så morsomt å få blackouts, drite seg og foran andre mennesker og føle seg elendig dagen etter?

    Nei, jeg skjønner det ikke... Det beste med 17. Mai er gassballong! Synes jeg da ^_^ Hehe :)

    Håper du har sovet godt i dag ;)

    SvarSlett