fredag 25. mai 2012

Lesehest og Frk. Rastløs

Klokka ni ringte mobilen for å minne meg på at det var på tide å stå opp. Jeg prøver å få et litt bedre døgnritme etter alle de våkne netter og søvnige dager. Planen var å stikke på trening og møte ei venninne etterpå, men siden verken jeg eller venninna mi har klart å dra oss selv ut døra for å svette litt, så sitter jeg nå her. Samme stilling, i senga. Jeg burde trene, burde så mye annet. Men jeg orker ikke. Ingenting frister. Jeg har fått i meg frokost for en gangs skyld, om to næringsfattige boller kan regnes som en frokost, og til og med drukket et glass vann (jeg drikker alt for lite). Klokka ett skal jeg til fysioterapeuten, og etter det har jeg planer om å besøke min kjære. Egentlig har jeg mest lyst å dra ut nå med en gang, men sola har visst ikke lyst til å vise seg i dag, så jeg vet da søren meg ikke hva jeg skulle gjort i byen så tidlig på dagen.. Hadde det vært varmt ute ville jeg ikke tenkt meg om to ganger. Jeg hadde sittet i sola for lengst.

// 2009

Når jeg ser rundt meg her jeg sitter på det lille rommet mitt, så kjenner jeg at jeg blir fullstendig oppgitt over hvor mye jeg har klart å rote de siste dagene. Noen ting er blitt pakket inn i esker, ting jeg ikke kommer til å bruke på en stund, men alle klærne mine, sko, mat og søppel.. jeg har ikke orket å rydde opp etter meg selv. Enten, Eller. De som kjenner meg best vet at jeg er en ryddenarkoman. Jeg rydder og vasker konstant, klarer ikke rot. Men når jeg i mange dager, uker eller kanskje måneder har drevet meg selv til mitt ytterste, så kolapser jeg så å si, og da gidder jeg ingenting. Papirer samler seg opp, ligger spredt i hele rommet, alle klærne jeg har tatt på og av meg i et desperat forsøk på å finne noe jeg føler meg konfortabel i, ligger hulter til bulter over gulvet, and so on. Fingrene klør etter å sette på en klesvask (ja gud, jeg er snart tom for rent undertøy og håndklær!), men vaskekortet er tom for penger, og jeg har så klart glemt brukernavn og passord på Miele sine sider. Håpløst.

Jeg føler en stor, stor trang etter å komme meg vekk fra Voll. Vil ut! Vil ha sol. Slippe å forholde meg til kaosset her inne på hybelen. Tror dog at jeg blir nødt til å holde meg hjemme, i det minste en time til, og så kan jeg vel heller komme litt for tidlig til fysioterapien. Jeg klarte å glemme min kjære bok på DPS i går, så det er ingen vits i å dra alene på kafè nå, dessverre.

Snakk om bøker. Jeg har oppdaget min indre lesehest igjen, og på tre uker har jeg kommet opp i seks utleste bøker! Hurra hurra. Vil det si at jeg har fått tilbake litt av konsentrasjonsevnen..? Akkurat nå har jeg begynt å lese Elizabeth Wurtsel´s bok "Mer, nå, igjen!" For en bra forfatter, jeg er helt besatt. I går avsluttet jeg "Prozac Nation", som jeg brukte noen dager på å lese ferdig, selv om jeg kun klarer å lese på bussen eller mens jeg venter på en eller annen time hos legen eller psykologen. Har jeg først begynt, så er det vanskelig å legge boken fra seg. Bussturene er nesten noe jeg gleder meg til hver dag, ha ha.

Q: Andre boktips?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar