fredag 28. desember 2012

Fredag 28. desember 2012

"Har du hatt en fin jul?"

Jo, den var fin den. Jeg har hatt det ganske så koselig på julaften, og første juledag, og andre juledag. Men nå er jeg bare glad for at jeg atter en gang kan si til meg selv at "nå er det overstått". Nå kan jeg puste. 

For det tar på, juletiden. Det forventes at en skal smile og være sosial, at du skal spise den gode maten du får servert x-antall ganger om dagen, og at du for all del ikke ødelegger for de andre ved å synliggjøre spiseforstyrrelsen som protesterer der inn i deg. 

For det er slik jeg føler det, og det er slik det har vært for meg i over fem år. Jo da, jeg vet at følelser ikke alltid er lik sannheten. Hva så, om jeg hadde vist min indre kamp mot kaloriene, og angsten som følger med? Jeg vet at ingen som er glad i meg og kjenner meg ville tenkt at Herregud, skal hun komme og drepe den fine julestemningen nå igjen? Det er kun i hodet mitt. Det er bare meg selv, og ingen andre,  som stiller slike skyhøye krav som går ut på å gjøre alt og alle rundt meg tilfreds. Til hver en tid. 

Jeg er glad i jul, men det er godt at det er overstått. For selv om jeg har hatt noen fine dager, så kan jeg ikke holde masken i all evighet. Nå trenger jeg å senke skuldrene, og gråte noen tårer om det skulle være nødvendig. For julen er over, og jeg har et nytt år med nye utfordringer i vente.

 

1 kommentar:

  1. Klem, vit at mange har det på samme måte! Inkludert meg! <3

    SvarSlett