tirsdag 15. januar 2013

There comes a time when you have to choose between turning the page or just closing the book

Jeg kom til den siste setningen av et kapittel, og stod igjen med et valg. Liker jeg boka, og skal jeg lese videre? Eller skal jeg lukke den, legge den fra meg? Det er slik det er med bøker. Noen ganger fanger de deg fra start til slutt, mens andre ganger hender det at boka blir for tung å lese, for kjedelig eller for tidskrevende. Jeg likte den første delen jeg leste, jeg likte den godt, men et sted midt i boken ble jeg usikker, nesten irritert fordi jeg ikke forstod det jeg leste. Det kom setninger som provoserte meg, setninger og ord som gjorde meg trist og oppgitt. Jeg holdt ut, håpet lenge at det skulle bli bra igjen, tvang meg selv til å fortsette. Men så la jeg fra meg boka stadig oftere, og etter hvert ble den rett og slett glemt ut. Den stod i bokhylla, samlet støv og skrek etter å bli sett. Og jeg så den, men ignorerte. 

Jeg har lukket boka nå. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar