mandag 18. februar 2013

Produktiv, overaktiv.

Det er vinterferie.

Klokka er åtte når mobilen ringer, og i halvsøvne svarer jeg damen fra ambulant boveiledning at jeg gjerne vil ha besøk om en halv time. Ja takk, jeg må få i meg frokost før jeg begynner dagen min.

Om det ikke hadde vært for denne fordypningsoppgaven jeg må skrive før uken er over, så hadde det blitt noen lange, kjedelige dager fram til neste mandag-  husker jeg at jeg tenkte. Jeg rekker så vidt å kle på meg og det banker på døra. Fortsatt preget av lørdagens alkoholinntak åpner jeg, og inviterer henne inn i leiligheten. Jeg skrur hodet på Autopilot, lager meg en frokost av soyayoghurt med frosne bær og kokos, og setter meg i sofaen. Dagens første måltid, den som bestemmer om resten av dagen blir bra eller dårlig.

Og dagen ble bra. Det vil si jeg kom meg av gårde til biblioteket, før den i det hele tatt rakk å åpne klokka ti. Med en femten minutters ventetid, gikk jeg like gjerne inn på Ark for å se om de hadde noen bra bøker. Mammutsalg, noen gledes dager for en bokorm som meg! Gratis kaffe på morgenkvisten sa jeg heller ikke nei til.

Etter å ha drukket kaffe og noen minutters snusing blant bøkene, gikk jeg videre til bibliotekets kafé. Jeg var den første som kom, og fant dermed min trofaste plass ved vinduet og varmeovnen. Fram med skolearbeidet!

Nå kan du tenkte, stakkars jente som må jobbe med en sånn oppgave i vinterferien, men der tar du feil. Jeg legger min elsk i å lese og skrive, og i kombinasjon med det temaet jeg har valgt er det bare en glede å jobbe med skolearbeid- på tross av at jeg har fri fra skolen.

Jeg kunne ha valgt å skrive om en tegneserie, om en forfatter som Astrid Lindgren eller om en klassiker som Amalie Skram. Men jeg har valgt å ta utgangspunktet i Arnhild Lauveng sin bok "I morgen var jeg alltid en løve, og "Jeg lovet deg aldri en rosenhave" av Hannah Green. Schizofreni som tema. Hvorfor? Jo, fordi det interesserer meg, og dermed gjør det til en spennende oppgave å bruke ferien min på.

Takket være frokosten, og gratis påfyll av kaffe på kafeen, fikk jeg en god start. Jeg har vært produktiv. Faktisk lest meg gjennom en hel bok, og skrevet stikkord som dekker sikkert en tredjedel av hele oppgaven. Om det er noen sted jeg klarer å konsentrere meg best, så er det nettopp på biblioteket.

En god del timer senere dro jeg innom Trondheim Torg for å kjøpe en printer, så nå har jeg endelig investert i den tingen jeg har siklet på i flere måneder. Hurra for små gleder i hverdagen.

En gang hjemme fikk jeg et nytt besøk av ambulant boveiledning for å spise middagen, og etter det dro jeg og K. til byen igjen for å få oss litt luft. Om du så to slitne jenter i like klær, så var det Knoll og Tott på bærtur, for dog det var godt å komme seg ut, så kjente jeg at jeg mer eller mindre hadde nådd kvoten min for i dag. Grinete over en inntatt sandwich satt vi så og ventet på skyssen hjem to timer senere, og nå er jeg glad egentlig bare glad for at denne dagen er over. Denne gode, men slitsomme dagen.

Sengen roper på meg.


1 kommentar: