søndag 26. mai 2013

Tvangshandlinger: Vasking


Hverdagen er full av stress. Oppgaver i massevis. Ting å ordne opp i. Jeg må gjøre det og det og det. Alt går i ett. Min måte å håndtere stresset på er å vaske. Slik rydder jeg både leiligheten og hodet mitt. Ha det bra kaos, au revoir støv og skitt. Det funker der og da, men på lengre sikt er dette ingen god løsning. Dessverre klarer jeg ikke å begynne på andre oppgaver dersom jeg ikke har gjennomført vaskingen. 
Jeg finner ikke roen.

Det tok litt av i dag. Det at jeg føler en tvang til å rydde og vaske er bare én ting. Jeg er nemlig satt sammen på den måten at jeg enten gjør alt- eller ingen ting. Enten så lar jeg rotet være rot, eller så vasker jeg hvert minste lille hjørne av leiligheten. Som du kanskje skjønner valgte jeg å vaske denne gangen. Jeg vasket i fire timer.

Heldigvis ble jeg svimmel. Kanskje jeg er sær som kaller det heldig, men for meg er det et tegn på at jeg ikke ignorerer kroppens varselsignaler. Svimmelheten fikk en bjelle i hodet til å ringe, og jeg bestemte meg for at nå- Nå er det på tide å ringe til Ambulant Boveiledning. Og de kom.

Jeg fikk gjemt vekk støvsuger og vaskekluten, og satt meg ned i sofaen. Etter en liten samtale falt jeg til ro igjen, og klarte jeg å ordne opp i tankekjøret. Nå er det to timer siden jeg hadde besøk fra Ambulant, og jeg har ikke rørt støvsugeren siden- på tross av at jeg ikke var ferdig enda. Jeg laget meg middag istedenfor, og nå skal jeg tvinge meg selv til å se litt på Arrested Development. Jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal sitte oppe hele natten for å jobbe med matte heller. Jeg får ta eksamen som den kommer i morgen, og satser på at det kommer til å gå greit. Jeg har tross alt klart meg gjennom hele skoleåret med en femmer i snitt- så hvorfor skulle jeg plutselig ikke få til noen ting?

Slapp av nå, Anne. Det er lov å ta en pause.

2 kommentarer: