fredag 26. juli 2013

Slankehysteri

VG-nett i dag, med overskriften som sier følgende:

Ny super-diett på vei til Norge: Anette (33) faster to dager i uka.

Jeg kjenner det koker av sinne. Blir så oppgitt, frustrert. Hva er det folk tenker med når de kommer med slike utsagn?  "Klarer du å følge en streng diett to ganger i uken, kan du spise som normalt de resterende fem og fortsatt gå ned i vekt", skriver VG-nett.

Hva er det vedkommende prøver å oppnå, ved å sulte kroppen sin to dager i uka? Det er sykt. Det gjør meg kvalm. 5:2-dietten kalles det. Forferdelig idiotisk, ville jeg påstått. Jeg tror det er mange som ville hatt godt av å lære litt mer om det fantastiske fenomenet kroppen. Ikke minst en lekse i hvordan den egentlig fungerer. Det er nemlig slik, at hvis det ikke hadde vært for vår evne til å ødelegge systemet, så ville kroppen fint ha klart å regulere alt selv. Spis når du er sulten, stopp når du er mett- en mye bedre løsning mot overvekt enn det å sulte seg.

For hva er det sultedager gjør mot kroppen? Jo, det bremser forbrenningen. Metabolismen. Sultedager får deg til å føle deg slapp og sliten. Du blir grinete, får en kortere lunte. Du bruker mer energi enn det kroppen får, og dermed går den i sparemodus. Kroppen er fascinerende. Klok. Den tror det ikke er noe mat å få, og ved å gå i sparemodus klarer den å overleve lengre. Men det føles ikke godt, det kan jeg love deg. Det gir deg ingen positive resultater.

Skaden er bare én ting som gjør at jeg ikke forstår tankegangen her. Det som provoserer meg mest, er at slike "fantastiske" overskrifter som handler om slankekurer og annet tull, er lett tilgjengelig for alle. Det inkluderer barn og ungdom, som dessverre lett lar seg påvirke. Det er fare for at de tar innover seg den nye super-dietten de nettopp fikk øye på. Er man i den alderen klarer man ikke å se at å leke med maten og kroppen, er som en farlig dans på kanten av stupet. Iallfall når man mestrer denne 5:2-teknikken over lengre tid. Andre slankekurer likeså. Kroppens naturlige mekanisme blir ødelagt, den forsvinner. Og det er ikke alltid like enkelt å få den tilbake.

Om du så virkelig trenger å miste noen kilo, gjør det i hvert fall på en forsvarlig måte. Spis regelmessig, ta sykkel istedenfor buss. Få eventuelt støtte eller råd fra en ernæringsfysiolog eller noen andre som faktisk kan dette. Ikke tull med maten. Kroppen du har i dag, er den eneste du noen gang kommer til å ha.

Skjerp dere, mennesker. 

6 kommentarer:

  1. Bra skrevet, Anne! Jeg så den artikkelen jeg også. Blir helt oppgitt. Skjønner ikke hvordan de kan tro på at det der skal hjelpe? Å fucke med metabolismen er bare tull, ingen hjelp i det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Marie. Blir så sint, jeg. Mennesker altså. At det er mulig.

      Slett
  2. Helt enig! Er som med astrologi osv, mennesker blir dumme når man lover enkle løsninger...

    SvarSlett
  3. Veldig enig..Noe av det dummeste er at ernæringsfysiologer ol. går ut og sier at det er en helt grei slankemetode, at det ikke er farlig osv. Om det ikke nødvendigvis er akutt farlig, så gir det i hvert fall ikke noen helsemessig gevinst, og det burde jo være hovedmålet...For å ikke snakke om at kroppen må bli helt forvirret? I verste fall kan man jo utvikle spiseforstyrrelser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du rett i, M.
      Av og til lurer jeg virkelig på hva folk tenker med. Mest sannsynlig handler alt kun om penger penger penger. Blir oppgitt.

      Slett