torsdag 11. juli 2013

Utdrag fra den lille, rosa Roskilde-dagboka

For å kunne huske hva vi i det hele tatt har gjort på festivalen (alkoholen tuller med hjernen), har jeg skrevet litt i en liten, rosa notisbok under oppholdet på Roskilde. Her står det mye rart. På grunn av det typiske "det er sommerferie og jeg har mye dødtid" humøret mitt, er du som leser nå priviligert til å lese noen linjer. OBS: Flause og interne vitser kan forekomme.

Knoll & Tott, og Ingvild.
Roskilde 2013

Lørdag, Gardermoen.
29.06.13
På vei til Roskilde. Knoll og Tott. Fnisete allerede. Klokka? 18:20. Tilstand? Gira. Promille? Lik null (men alle andre på flyet antar sannsynligvis at vi har helt ned en hel flaske vin til maten). Planer for ankomst? Helle i oss dårlig øl og lage abstrakt telt-kunst. Jeg gleder meg. Ass-bag på plass, to baguetter i magen, dårlig hårdag og iført slaskeklær. Perfekt. Knoll og Tott er klar som et (to) egg! Roskilde, here we come.

Klokka 01:00
Første natt. Ankommet Roskilde, og på plass i teltet. Møtte to andre jenter fra Trondheim på toget, så har bestemt oss for å holde oss sammen til å begynne med. Det var et rent helvete å finne teltplass! Jente #1 og jeg stod i folkemengden ved et uåpnet teltområdet på West. Forberedet oss på å løpe om kamp med andre festival-folk uten teltplass. Tott og jente #2 passet på bagasjen, mens vi løp med livet som innsats. Gikk ut på eventyr når teltet endelig stod og vi hadde blitt kjeftet på av naboen (hun mente vi tok hennes plass. Noe jeg tviler på). Fant ikke veien tilbake igjen, og var sikre på at vi kom til å sove ute.. Litt overveldet og lei akkurat nå. 

Søndag, dag 1
30.06.13
Tott og jeg dro til København i dag. Super sliten av å gå. Snek oss på toget uten å betale, begge veier. De pengene fikk vi brukt til å kjøpe hvite Converse sko for 400 danske kroner. Skoene er blitt brune nå, forresten. Når vi kom tilbake til Roskilde fant vi igjen ikke fram til teltet. Skulle bare mangle. Drukket fem pils på ettermiddagen/starten av kvelden. Har det kjempe gøy! Hørt litt av Rewolmer-konsert kl. 18. Var kos. Ingvild kom rundt midtnatt. Takk Gud for at vi fant teltet denne gangen. Let's party!!!

Mandag, 01.07.13
Gått og gått og gått enda mer. Sliten i hele kroppen! Men det har vært en fin dag. Drukket en del øl. Ho ho. Har forøvrig meget slitsomme 17-åringer til naboer. Hasj-lukt i hele teltet. Imponert en gjeng, og fått noen venner, takker være mine trampolinekunster på Game Camp. Alltid gøy. Danset i timesvis, og nå har jeg fått meg en skikkelig dancers hip. Legger meg nå. Klokka er rundt tolv. Tror jeg. Jeg skal sove lenge. Yaaah. 

Tirsdag, 02.07.13
Sovet lenge i natt. Faktisk. Hurra! Ifølge Ingvild pøsregnet det, men sov som en stein, jeg. Rolig dag. Byttet teltplass. Fortsatt på West, men ved post B denne gangen. Clean camp. Så mye bedre! Naboene ikke minst. Vi kan til og med sitte ute ved teltet! Ølbowling nå. Stas! Tok en dusj for en time siden. Nesten så jeg falt sammen av angst. Naken i fellesdusj. Herremin. Klokka? Aner ikke. Ettermiddag kanskje? Spist? Frokost. Promille? Neie, jeg har drukket 1 øl bare. Dør.

Natt til onsdag
Elsker campen våres her på B. Naboene er kule. Drukket litt for mye i natt, men har hatt det kjempe gøy. Spiller en del fotball med gutta. Liker å være aktiv. Tror jeg spiser ganske bra, mtp. omstendighetene. Kroppen har det fint, tror jeg. Bortsett fra ømme ben pga turninga. Utrolig hvor mye oppmerksomhet man drar til seg når man kan stå på henda og gå ned i spagaten. Fått et kallenavn i nabolaget: Norwegian acrobat. Hah. 

Onsdag, 03.07.13
Opp tidlig. Litt fylleangst, men kaffe løser verdensproblemer. Begynner dagen med fotball, musikk og Fresubin. Jeg har det bra! Utrolig hvor langt jeg har kommet. Sovnet igjen rundt 12. Var så å si bevistløs i ca to timer. Godt. Gikk litt rundt med Tott&Ingvild, sløste bort 200 kroner på en t-skjorte. Blir blakk her! Akk.. Klokka er ca 16 nå, så første øl er inntatt. Hipp hurra. K&I sover nesten. Redusert etter 3 dager Roskilde? Yepp.

Torsdag 04.07.13
FOR. MYE. VODKA. Dammit. Lå i teltet, litt dritings, drakk rett fra Vodka flasken med nabogutta. Dårlig plan. Jeg skal aldri drikke Vodka mer. Var dog festlig så lenge det varte. Kveldsaktiviteten her er drikking. I edru (og sjelden) tilstand slår jeg halve Roskilde i triksing og turning. Nå er hele kroppen blå og magen øm. Men verdt det!! Har litt hull i hukommelsen fra gårsdagens alkoholinntak. En gang må være den første. Sovnet etter hvert, før konsertene startet. Før jeg kom meg i soveposen, sjanglet jeg visst alene til pizzastedet, kom meg så ikke inn i teltet (K&I hadde låst den). La meg like så godt på madrassen til naboen og gafla i meg 3/4 pizza. Skjemmes litt. Våknet like før Animal Collective og Lykke Li (+Ingrid) konserten. Hostet opp litt vodka, og så var alt bra igjen. 
Dagens sitat (Anne, etter Mac Donalds besøk): "Nei, nå driter jeg meg ut snart. Jeg går tilbake. Shit. Falsk alarm!" Den her er litt intern. Endte alle tre opp i latterkrampe.

Fredag 05.07.13
Ble sent i går. Fem-seks tida kanskje. Halvsovet til ca 12, og helt ned på med to kopper kaffe. Spist litt lite i går. Ikke bra. Tok en iskald dusj (unisex!) med Karen og Ingvild. Snakk om overeksponering! I bare truse med en hel gjeng av begge kjønn. Trodde jeg skulle dø. Men overlevde. Herregud, jeg lever enda! Shit. Klokka er vel ca 22 nå. Etter gårsdagens fyllestund orker jeg ikke å drikke så mye i dag. K&I har utrolig teit og intern humor sammen etter noen shots. Føler meg litt barnevakt nå. Haha! Litt sliten av festivalen nå, selv om jeg koser meg til det maksimale. Kjenner rett og slett at jeg har nådd min kvote med utfordringer. Snork.

Lørdag 06.07.13
Herregud, siste natt nå. Tida har gått i full fart! Etter noen øl dro jeg og I på Rihanna konserten. Der var det full kaos. Aldri sett så mye folk på ett sted. Ikke akkurat den største fan, jeg. Men må ærlig innrømme at det var stas. Veldig kult. Danset og sang (skrek) gjennom hele konserten. Var en tabbe å glemme øreproppene.. Nå er jeg nesten litt døv. Om ørene skulle fungere, så får man forresten høre mye rart her på Roskilde. Slik har jeg blitt fortalt at jeg har en fin hals, og nabokisen ville stadig holde rundt den. Jeg har også blitt spurt av x-antall fyrer om de kunne kysse meg, og Tott ble her om dagen nærmest stalket av den ene naboen våres (hun har så god parfyme, hun Tott). Hah! Var innom Cristal Castles konsert i natt, sammen med Tott, I og naboen. Etter å ha blitt tråkket på, og jeg fikk en sko rett opp i trynet, gikk vi videre fordi K ville se noe annet. Vi gikk. Og gikk og gikk! Orket ikke mer, spiste en burger med herr nabo, og la meg i teltet. Sov alene der i natt. Aldri sovet så godt under festivalen som denne natten. Det var herlig.

Natt til søndag
En øl her, en øl der, osv. Har ikke vært fullstendig edru siden fem-seks tida. Klokka nå? Over midtnatt. I&K ruslet rundt noe sted, så jeg holdt meg i campen med naboene og drakk den ene pils etter den andre. Full? Kan hende. Var med Tobias, Lasse, Rikke og Sille til Orange Stage. Metallica konsert! Fant etter det tilbake til K&I, og satt med Vetle og noen andre nordmenn ved skateparken. Etter babling som handlet om ingen verdens ting, dro vi til Chase and Status på Orange. Dette var etter klokka to en gang. Gikk dessverre før det i det hele tatt begynte. Trøtt! Sliten! Hjem i morgen (idag..)! Teltvenninnen stakk av med en fyr for lenge siden forresten. Jeg er alene nå. Sånn kan det gå. SNORK. Nå må jeg sove. Satser på at min kjære venninne ikke har endt opp i telt med en øksemorder.

Søndag 07.07.13
Hjemreise. Opp klokka forbanna åtte. Hangover deluxe. Smart å pakke tidlig på dagen i går, for etter inntatt alkohol er jeg ikke i stand til noe som helst fornuftig. Fått spist litt frokost og drukket litt for lite vann, og så var det å bane vei til toget. Der var det kø. For et slit med solbrente skuldre og en tung tursekk! En gang ankommet flyplassen fikk vi drukket litt vann (yes, ikke mer lunka Tuborg nå!). Første flytur overlevd, og så stresset videre til bagasjen på Gardermoen. Det tok evigheter. Mistet nesten flyet til Værnes. Fint. Fikk ikke sjekket inn fordi det bare var 10 minutter til flyet skulle dra. Løp og fant hjelp, fikk så beskjed om å springe forbi køen ved kontrollen og videre til gate 15 (!). Holdt begge på å kollapse  på veien. Det verker i bena! I flyet var det varmt og siden jeg fortsatt var skjelven etter løpeturen i varmen, samt lite søvn og dårlig med vanndrikking, svimte jeg av på vei til sete mitt. Fantastisk. Skjønte ikke en skit da jeg hørte Tott skrike navnet mitt, og jeg lå plutselig med hodet mellom noen andre sine seter. Med oksygenmaske på nesa. Folk stirret. Jeg flirte. Føler meg litt dum. Ganske typisk "Knoll og Tott på bærtur- situasjon", det her. Fikk begge servert sjokolade og juice, fordi vi var så slitne. Det flaueste var vel det som ble ropt om på flyet: "Vi beklager forsinkelsen, men noen trenger litt mer assistanse i dag". Shoot me. Nå er vi snart på Værnes. Roskilde overlevd. Amen.

PS: Tott fikk hodet klemt mellom klappedør på vei til bagasjebåndet på Værnes. Nesten så vi ikke overlevde turen likevel  altså..

PPS: Nå må jeg stå på egne ben, fordi Tott har forlatt meg. Jeg skal vente her på T i seks timer. Ligger på gulvet og prøver å sove. Snork.





 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar