mandag 11. november 2013

Ballett, selvtillitt og mestringsfølelse

Jeg har danset i to år. To år er ikke så mye. Men ballett har, helt fra dag 1, vært en stor motivasjon i "prosjekt frisk". Det gir meg noe å sikte mot, noe å kjempe for. Ballett gir meg mestringsfølelse. Og ikke minst; en hel masse med glede og små pusterom fra forpliktelser og hverdagsstress. Balletten ble fort til ukas høydepunkt. Jeg elsker å utfordre meg selv, for kun utfordring gjør at en kan bli flinkere. Det gikk en del opp og ned med helsa i fjor, men jeg klarte å samle meg igjen med i bakhodet at "som underernært og svak kan jeg ikke danse ballett". Som sagt. Motivasjon til tusen.

I det siste har dansingen derimot vært preget av en del irritasjon. Egentlig er det en liten underdrivelse å si en del. Jeg føler meg ikke sett, og noen ganger sitter jeg til og med med en gnagende, ubehagelig følelse av å være i veien. Det er en følelse jeg har slitt alt for mye med, så det er sårt. Ja, jeg er rett og slett litt hårsår når det kommer til det. Nå har det seg slik at jeg er den eldste i gruppa. Med mine 22 år er jeg faktisk ti år eldre enn de yngste i ballettklassen. I bunn og grunn gjør det meg ingenting, for det er to fine jenter som ikke er så veldig mange år yngre, og dessuten har jeg danset med de siden jeg startet. Jeg trives i deres selskap hver tirsdag ettermiddag. Men det jeg egentlig ville fram til her er som følgende:

Jeg synes de er veldig dyktige der jeg danser, det skal de så absolutt ha. Men hva som mangler er denne såkalte pedagogiske antennen. Det er ikke greit å snakke om meg som om jeg skulle vært en fullstendig hjernedød person, og i hvert fall ikke med de andre (barn!) tilstede. Det er en ting å påpeke noe eller å korrigere- det skulle jeg mer enn gjerne fått mer av. Men å direkte klage på det jeg gjør feil (og da gjelder det som regel at jeg ikke eier noe superfantastisk hukommelse)- det er uakseptabel. Ikke er det greit å behandle meg som luft heller, for jeg har like mye rett til å lære som de andre. Lenge har jeg prøvd å overse dette, bare tatt det til meg slik at jeg kan jobbe med det, men nok er nok. Siste uken gikk det for langt. Det var sårende å bli anklaget for ting som ikke en gang er riktig. Jeg hadde migrene den dagen, noe som tydeligvis ikke ble tatt i betrakning. La oss glemme det hele. 

Når noe som pleier å være ukas høydepunkt blir til noe jeg gruer meg til, da er det noe som ikke stemmer. Forleden dag bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. For ballett er noe jeg elsker å holde på med, og den gleden vil jeg gjerne beholde. Så det jeg har gjort er rett og slett å se på andre muligheter. Muligheter fant jeg, og et alternativ er å bytte til Let's dance, en annen danseskole her i Trondheim. Jeg har lest mye på deres hjemmeside, og etter jeg kom fram til at det virker ti ganger mer hyggelig og profesjonelt tok jeg i dag kontakt med hun som styrer Let's dance. En trivelig dame i andre enden av telefonen sa at de fokuserer på hver enkel elev som individ, og at de er opptatte av å veilede og korrigere- på en positiv måte. Dessuten er det klasser med elever på min egen alder. Det er akkurat det jeg mangler på Step by Step.

Jeg fikk høre at jeg kan komme dit for å se på hvilken som helst klasse, når som helst, og at jeg sammen med henne kan komme fram til hvilke klasser som passer meg og mitt nivå best. I morgen er det en klassisk 2 gruppe som danser, og jeg har avtalt å møte Let's dance dama (fra nå av kalt B) i morgen kveld. Om det skulle være feil nivå, så kan jeg komme til en høyere/ evt. lavere klasse, for å finne ut om det passer meg bedre. Jeg er spent, og jeg gleder meg. Ballett er det jeg elsker, og jeg har tenkt å fortsette med det- om det så skulle innebære at jeg må bytte danseskole til neste semester eller ei.


5 kommentarer:

  1. Fine Anne! Håper du får fortsatt ballettdansingen, virker som det er bra for deg :) Tenker masse på deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Sandra <3
      At jeg skal fortsette med ballett er det ikke noe tvil om. Spørsmålet er bare hvor, men det føles mye bedre nå som jeg vet at det finnes alternativer ;-)

      Slett
  2. håper det ordner seg ;)

    klemmer <3

    SvarSlett
  3. håper det ordner seg <3

    klemmer =)

    SvarSlett
  4. Øhm... mulig det blir publisert ørti kommentarer nå, men får ikke opp noe at det er sendt.

    håper i allefall at det ordner seg!!!

    masser av klemmer <3

    SvarSlett